Tandinfektion Stockholm

En pågående tandinfektion kan leda till stor skada på tanden

En tandinfektion kan bero på många olika saker, men oftast är orsaken att nerven blivit inflammerad eller infekterad på grund av ett hål, dålig lagning eller en fyllning som ligger för nära nerven. Det är fullt möjligt att ha en pågående tandinflammation utan att känna några symptom och tanden eller munnen kan drabbas av betydligt större skada innan inflammationen upptäcks. Det är därför viktigt med snabb omhändertagande vid minsta misstanke för att optimera chanserna för en lyckad behandling och minska eventuella skador. Har du drabbats av en tandinfektion? Vi hjälper dig inom två dagar samma dag som du ringer oss. Välkommen!

Tandinfektion – inflammation som orsakar akut tandvärk

En av de vanligaste anledningarna till att du får tandvärk är att tandnerven blivit infekterad och inflammerad som konsekvens av detta. Infektionen har uppstått på grund av hål i tänderna, en dålig lagning eller en fyllning som lossnat och lämnat tanden oskyddad. Bakterier tar sig in i tandroten och orsakar en infektion. Du kan ha en infektion i tanden utan några symptom alls eller väldigt tydliga symptom, så som akut tandvärk. Akut tandvärk bör omhändertas omgående för att rädda tanden och undvika ytterligare komplexa och dyra behandlingar.

tandinfektion stockholm

Hur behandlas tandinfektion?

Tandläkaren kommer först att grundligt undersöka din mun, dina tänder och även röntga tänderna och käken för att få en bra bild över din situation. I värsta fall kan tandläkaren behöva dra ut en tand då inga andra alternativ finns, men i de flesta fall behöver tandläkaren göra en rotfyllning för att rädda din tand och bli av med smärtan.

Har du drabbats av en infektion i munnen?

Kontakta oss på Stockholm Tandläkarcenter på 08 – 10 10 80 eller boka en tid online. Vi har långa öppettider på vardagar och även öppet på helger. Har du akuta problem så får du tid samma dag.