Tandinfektion

Tandinfektion2020-10-23T08:00:56+00:00

Tandinfektion – inflammation som orsakar akut tandvärk

En av de vanligaste anledningarna till att du får tandvärk är att tandnerven blivit infekterad och inflammerad som konsekvens av detta. Infektionen har uppstått på grund av hål i tänderna, en dålig lagning eller en fyllning som lossnat och lämnat tanden oskyddad. Bakterier tar sig in i tandroten och orsakar en infektion. Du kan ha en infektion i tanden utan några symptom alls eller väldigt tydliga symptom, så som akut tandvärk. Akut tandvärk bör omhändertas omgående för att rädda tanden och undvika ytterligare komplexa och dyra behandlingar.

Hur behandlas tandinfektion?

Tandläkaren kommer först att grundligt undersöka din mun, dina tänder och även röntga tänderna och käken för att få en bra bild över din situation. I värsta fall kan tandläkaren behöva dra ut en tand då inga andra alternativ finns, men i de flesta fall behöver tandläkaren göra en rotfyllning för att rädda din tand och bli av med smärtan.

Har du drabbats av en infektion i munnen?

Kontakta oss på Stockholm Tandläkarcenter på 08 – 10 10 80 eller boka en tid online. Vi har långa öppettider på vardagar och även öppet på helger. Har du akuta problem så får du tid samma dag.

Så hittar du fram till kliniken

Tunnelbana

Gå av vid T-centralen (utgång Vasagatan). Därifrån är det 2-3 minuters gångavstånd till kliniken.

Bilparkering

Det finns gatuparkering direkt utanför kliniken.

Buss

Gå av vid Cityterminalen på Kungsbron. Därifrån är det 1-2 minuters gångavstånd till kliniken.

Cykel

Vi har cykelparkering direkt utanför kliniken.