Vad är en rotfyllning?

En rotfyllning behövs när pulpan (nerven i tanden) är skadad. Orsaken till skadan är oftast ett kariesangrepp (djupt hål) som har lett till en inflammation i nerven. I vissa fall kan kraftig tandpressning orsaka skada i tandpulpan eller också en trauma mot tanden.

Visar en tand som rotfylls

• Vid första besöket undersöker tandläkaren tanden samt tar röntgenbilder. Om du har ont från tanden görs en akutbehandling vid samma tillfälle för att tanden ska bli symptomfri. Sedan får du en ny tid för att påbörja behandlingen.
  • Du får lokalbedövning innan behandlingen påbörjas. När du inte har någon känsel i området öppnas tanden tills man når till pulpan och rotkanalerna . Sedan avlägsnas pulpan och rotkanalerna rengörs med hjälp av sterila maskinella instrument samt bakteriedödande lösningar. Därefter används ett naturligt gummimaterial vid namn guttaperka för att fylla och täta rotkanalerna.
  • Tandläkaren tar nya röntgenbilder för att försäkra sig om att rotfyllningen är tät. Tandens krondel fylls därefter med vanlig fyllningsmaterial. Vid en allvarligt skadad tand kan istället en porslinskrona användas.

Animation som visar en tand som rotfylls - så går en rotfyllning till

Gör en rotfyllning ont?

Med hjälp av god lokalbedövning känner man oftast ingenting under behandlingen. Dock kan man ibland uppleva obehag under vissa moment under behandlingen. Efter att behandlingen är slutförd upplever många ömhet och lindrig värk i tanden vilket är övergående. Vi rekommenderar receptfria värktabletter från apoteket för att lindra smärtan. Om du symptomer som feber eller svullnad kring tanden, ska du kontakta din tandläkare.

Hur mycket kostar behandlingen?

Priset för en rotfyllning varierar beroende på vilken tand det gäller, pulpans anatomi och omfattningen av skadan på tanden. En rotfyllning är därför en individuell behandling och kostar mellan 4.000–9.000 kr. Observera att Försäkringskassan oftast täcker en stor del av denna kostnad.

Finns det alternativ till rotfyllning?

Många väljer rotfyllning eftersom  de vill rädda sin tand. Om man väljer bort rotfyllning måste man ofta dra ut tanden som är inflammerad eller infekterad. Om det visar sig att det inte går att rädda din tand med en rotfyllning kan man ersätta tanden med en bro eller ett tandimplantat.