När bör en tanduttagning göras?

Om du har en tandvärk, tandköttsinflammation, problem med en visdomstand eller på något sätt har en skadad tand kan ibland den enda lösningen vara att dra ut tanden. Tanduttagning är den behandlingen som görs när det inte finns något annat alternativ för att rädda tanden. En grundlig undersökning görs för att säkerställa bästa behandling för just dig och din tand.

Animation som visar tand som dras ut med ett verktyg

Att dra ut en tand behöver inte vara smärtsamt och obehagligt. Det är tvärtom ett ganska vanligt ingrepp och tar inte lång tid att genomföra.

• Tandläkaren gör en klinisk undersökning och tar röntgenbilder av tanden som du har problem med. Därefter görs en bedömning om du ska dra ut tanden eller om annan behandling är mer lämplig.
  • Om behandlingsvalet hamnar på tanduttagning får du gott om bedövning innan behandlingen påbörjas. Att dra ut en tand ska alltid vara smärtfri.
  • Vissa fall är mer komplicerade än andra. Om tandens placering är komplicerad eller om skadan är omfattande kan ett kirurgiskt ingrepp vara ett bättre alternativ.
  • Efter behandlingen är det viktigt att du följer de råd du får av tandläkaren för att minimera risken för komplikationer som kan uppstå efter tanduttagning.

Bild som visar tand som dragits ut ur munnen

Gör behandlingen ont?

Innan behandlingen får du lokalbedövning vilket gör att du inte kommer att uppleva någon smärta under ingreppet. Efter behandlingen upplever du oftast lite ömhet och obehag. Men det kan också förekomma mer ovanliga postoperativa symptomer som smärta, svullnad och blödningar under de första dagarna efter ingreppet. Vi rekommenderar receptfria värktabletter efter behandlingen. Om du har ont under en längre tid efter en tanduttagning ska du kontakta din tandläkare.

Vad kostar det med en tanduttagning?

En tanduttagning är ett relativt enkelt och smidigt ingrepp. Priset för behandlingen är mellan 1600–2200 kr. Försäkringskassan täcker ibland en del av denna kostnad.

Bild som visar glad kvinna med en tand som dragits ut