Tanduttagning Stockholm

Problem med tanden? Vi erbjuder smärtfri tanduttagning

Är tanden bort om räddning? Låt oss hjälpa dig. Vi gör alltid vårt främsta för att rädda patienternas egna tänder, men ibland är tanden bortom räddning och behöver dras ut för att undvika ytterligare skada i munnen eller på andra tänder. Vi erbjuder bedövning och även behandling under narkos när patienten lider av stor tandläkarskräck. Behandlingen är smärtfri. Kontakta oss för gratis konsultation. Välkommen!

När bör en tanduttagning göras?

Om du har en tandvärk, tandköttsinflammation, problem med en visdomstand eller på något sätt har en skadad tand kan ibland den enda lösningen vara att dra ut tanden. Tanduttagning är den behandlingen som görs när det inte finns något annat alternativ för att rädda tanden. En grundlig undersökning görs för att säkerställa bästa behandling för just dig och din tand.

Att dra ut en tand behöver inte vara smärtsamt och obehagligt. Det är tvärtom ett ganska vanligt ingrepp och tar inte lång tid att genomföra.

• Tandläkaren gör en klinisk undersökning och tar röntgenbilder av tanden som du har problem med. Därefter görs en bedömning om du ska dra ut tanden eller om annan behandling är mer lämplig.
  • Om behandlingsvalet hamnar på tanduttagning får du gott om bedövning innan behandlingen påbörjas. Att dra ut en tand ska alltid vara smärtfri.
  • Vissa fall är mer komplicerade än andra. Om tandens placering är komplicerad eller om skadan är omfattande kan ett kirurgiskt ingrepp vara ett bättre alternativ.
  • Efter behandlingen är det viktigt att du följer de råd du får av tandläkaren för att minimera risken för komplikationer som kan uppstå efter tanduttagning.
dra ut tanden

Gör behandlingen ont?

Innan behandlingen får du lokalbedövning vilket gör att du inte kommer att uppleva någon smärta under ingreppet. Efter behandlingen upplever du oftast lite ömhet och obehag. Men det kan också förekomma mer ovanliga postoperativa symptomer som smärta, svullnad och blödningar under de första dagarna efter ingreppet. Vi rekommenderar receptfria värktabletter efter behandlingen. Om du har ont under en längre tid efter en tanduttagning ska du kontakta din tandläkare.

Vad kostar det med en tanduttagning?

En tanduttagning är ett relativt enkelt och smidigt ingrepp. Priset för behandlingen är mellan 1600–2200 kr. Försäkringskassan täcker ibland en del av denna kostnad.

Är du i behov av tanduttagning? Kontakta oss på 08-101080 eller boka en tid online.

tanduttagning stockholm