Förebyggande tandvård & sjukdomsinformation

Förebyggande tandvård – så undviker du större behandlingar

Vi på Stockholm Tandläkarcenter gör vårt allra bästa för att våra patienter inte ska behöva några komplicerade eller tidskrävande behandlingar. Det är där förebyggande tandvård kommer in. Under dina årliga undersökningar kan vi upptäcka tandproblem i ett tidigt stadie. Det möjliggör för oss att behandla små problem och förhindra att de blir stora.

Det finns de som säger att tandvård inte behövs om en person borstar tänderna två gånger om dagen och använder tandtråd. Hur bra det än låter så stämmer det inte. Även den som sköter sina tänder på bästa sätt kan drabbas av tandproblem. Det är därför den årliga undersökningen är så viktig. Där kan din tandläkare eller tandhygienist upptäcka problem som du inte kan se med blotta ögat. Det är en liten investering som kan rädda dina tänder och spara dig tid, energi och pengar.

Här hittar du mer information om undersökning hos tandläkare och tandhygienist.

Tandhygienist istället för tandläkare

Tandhygienister är en viktig del av alla tandläkarkliniker. En tandhygienist bedömer tillståndet i patientens mun och lägger stor vikt på god kommunikation med patienterna. Tandhygienister har god klinisk kompetens och har tät kontakt och samarbete med tandläkare om det behövs mer förebyggande insatser. Tandhygienister ser också till att avlägsna tandsten och liknande behandlingar som inte kräver tandläkarens insats för att bibehålla högsta kvalitet.

Förebyggande tandvård när patienten har tandproblem

Det finns patienter som har kroniska sjukdomar i tänder och tandkött. Hur väl de än sköter om sina tänder kommer de att behöva stöd från tandläkare eller tandhygienist för att bibehålla en välmående och fräsch mun. Det kan till exempel vara patienter som har kronisk inflammation och kan behöva speciella – återkommande – åtgärder som sköljvatten med desinfektion eller antibiotika. På Stockholm Tandläkarcenter har vi lång erfarenhet av den här typen av förebyggande tandvård och konsulterar ofta patienter som har frågor eller behöver råd.

Vi ger dig gärna råd om förebyggande tandvård – ring oss på 08-101080 eller boka en tid för konsultation online.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram!