Ilningar i tänderna

Ilningar i tänderna – symptom på allvarlig tandsjukdom

Ilningar i tänderna orsakar smärta i tänderna och kan ha många olika orsaker. Smärtan uppstår oftast när du äter eller dricker något kallt. Ilningar kallas även ibland för isningar.

Vad orsakar ilningar/isningar i tänderna?

Ilningar kan uppstå av något så enkelt som hål i tänderna eller något så allvarligt som tandgnissling.

• Sprickor i tänderna. Du kan av olika anledningar ha fått sprickor i tänderna som innebär att kronan eller roten inte är skyddade av emaljen och därmed kan smärta uppstå vid kontakt med något kallt.
  • Karies. Beroende på hur djupt hålet är kan tanden stå helt eller delvis oskyddad.
  • Tandborstning. Vissa har en tendens att borsta tänderna väldigt hårt och därmed orsaka så pass stora skador på tandköttet så att tandroten kommer fram och står oskyddad mot kontakt med kall mat och dryck.
  • Frätskador. Viss mat och dryck kan orsaka frätskador på tänderna.
  • Tandgnissling. Ibland kan patienten ha fått spruckna eller nednötta tänder på grund tandgnissling eller tandpressning. Tandens emalj kan ha nötts ner så pass mycket att kronan eller roten står oskyddad.

Tandläkaren kommer börja med att undersöka dina tänder och ta reda på vad som orsakar besvären med ilningar. Det innebär att tandläkaren kommer söka efter synliga sprickor eller skador och även röntga tänderna för att se om det finns dolda orsaker till varför du har dessa besvär. Ibland kommer tandläkaren att knacka på tänderna med ett litet instrument för att upptäcka eventuell ömhet. Ibland kan tandläkaren använda sig av ett instrument som blåser en ström med kall luft på tanden för att se om tanden är känslig eller om den lever.

Det är först efter att tandläkaren förstått vad som orsakar problemen som rätt behandling kan sättas in.

• Tandgnissling. Om du lider av tandgnissling eller tandpressning kan en bettskena vara lösningen på problemen. En bettskena är en plastskena som du sover med och som förhindrar dig från att pressa ihop eller gnissla tänderna.
  • Hål i tänderna. Om ilningarna beror på karies så kommer tandläkaren att laga hålet.
  • Rotfyllning. Om tandroten skadats så pass allvarligt kan det krävas en rotfyllning för att rädda tanden.
  • Djupa sprickor i tanden. Om tanden har väldigt djupa sprickor kan det krävas att den tas bort helt för att undvika att bakterier sprider sig till pulpan och i käkbenet. Om detta sker kan det krävas betydligt större behandlingar.
  • Frätskador. Sura drycker, drycker och godis kan leda till att tändernas yta blir uppmjukad. Om du då borstar tänderna direkt efter kan du borsta bort emaljen som skyddar tandkronan. Det är därför viktigt att vänta minst en timme innan du borstar tänderna efter att ha druckit eller ätit något surt.
  • Känsliga tandhalsar. Om tandhalsarna är känsliga kan tandläkaren rekommendera regelbunden fluorsköljning för att öka skyddet för tandkronan. Tandläkaren kan även behandla tanden med lack på de delar av tandytan eller tandhalsarna som är extra känsliga.

Har du ilningar eller isningar i tänderna

Stockholm Tandläkarcenter erbjuder gratis konsultation. Det är aldrig bra att vänta för länge med att uppsöka tandvård då de besvär du lider av kan bli värre och därmed kräva större och mer komplexa behandlingar. Kontakta och därefter kan vi lämna ett prisförslag. Läs mer om våra priser här. Kontakta oss på 08-101080 eller boka en tid online. Välkommen!

Följ oss gärna på Facebook och Instagram!