Karies – så hjälper vi dig att förebygga hål i tänderna

Tänder som inte rengörs tillräckligt noggrant eller ofta kan drabbas av skadliga bakterier som bildar syror som i sin tur löser upp tandens yta. Den här typen av skador kallas för karies, i folkmun benämnt som hål i tänderna.

Hur upptäcker vi karies?

Tänder som drabbats av karies kan uppvisa en vit fläck på emaljen eller mörk fläck på roten. Karies uppstår oftast på delar av tanden som är svårare att rengöra. Till exempel mellan tänderna där patienten inte använt tandtråd under en längre tid. Karies som nyligen uppstått kommer inte orsaka någon smärta hos patienten, men när syran fortsätter att lösa upp tandemaljen och når tandkronan kan patienten börja uppleva ilningar eller isningar i tänderna. Går det ännu längre tid kan bakterierna nå så djupt som nerven och orsaka inflammation i tanden. I det här läget har patienten väldigt ont i tanden.

Tandläkaren kommer att undersöka din mun och dina tänder med en sond och en liten spegel. I många fall kan tandläkaren se hål i tänderna direkt, men kommer ändå att röntga tänderna för att se hur djupt hålet blivit eller om det finns andra dolda hål i tänderna, till exempel mellan tänderna.

Hur behandlas karies/hål i tänderna?

I många fall kan patienten klara sig utan behandling. Kariesanfallet är fortfarande i ett tidigt skede och skadorna kan läka med hjälp av flourtillskott och bättre rengöring av tänderna.

Men om tanden är allvarligt skadad kan det krävas en lagning. Om så är fallet kommer tandläkaren att behandla tanden.

• Tandläkaren börjar med att borra i den skadade delen av tanden för att avlägsna all karies. Ibland kan tandläkaren använda sig av ett medel som löser upp skadan och då kan tandläkaren helt enkelt skrapa bort de skadade delarna.
  • Därefter kommer tandläkaren att ersätta den delen av tanden som borrats bort med annat material, som plastkomposit, porslin eller guld, beroende på patientens preferenser.

Behöver jag bedövning?

Behandlingen går oftast fort. I många fall klarar sig patienten utan bedövning. Om tanden inte är allvarligt skadad och hålet inte når roten kan behandlingen vara relativt smärtfri. Du som patient kommer få möjligheten till bedövning, men kan välja att avstå eller testa genomföra behandlingen utan bedövning. Skulle det uppstå mycket smärta kan tandläkaren bedöva tanden under behandlingen.

Lider du av rädsla eller skräck för tandläkaren?

Tandläkarskräck är något som många lider av. Hela 25% av den svenska befolkningen har någon grad av rädsla för tandvård. Lider du av tandläkarskräck? Vi är experter på att behandla personer med den här rädslan.

Kontakta oss för gratis konsultation. Tillsammans tar vi beslut om nästa steg. Läs mer om våra priser här. Kontakta oss på 08-101080 eller boka en tid online. Välkommen!

Har du ont i tanden? Kontakta oss!

Vi nås på XX och det går även att boka tid online

Följ oss gärna på Facebook och Instagram