Tandgnissling/Bettskena

Bettskena –  slipp smärta och slitningar på tänderna

Många gnisslar eller/och pressar sina tänder när de sover – utan att veta om det. Det leder till nedslitna tänder, smärta i käkarna och som konsekvens av det – huvudvärk. En bettskena är då den snabbaste och enklaste lösningen på problemet.

Hur vet jag om jag gnisslar eller pressar tänderna?

Ofta kan det vara svårt att själv förstå att du gnisslar eller pressar tänderna. Att pressa tänderna är oftast värre än att gnissla tänderna. De vanligaste symptomen är smärta i käkarna och nedslitna tänder. Men det finns även andra sätt att upptäcka problem:

• Käken smärtar när du gapar eller tuggar, speciellt när det är seg mat.
  • Käken smärta när du gapar stort.
  • Käkarna låter, klickar eller “knäcks” när du öppnar eller stänger munnen.
  • Sprickor i tänderna.
  • Du har en känsla av träningsvärk i ansiktet och käkmusklerna är trötta.
  • Du upplever en ömhet eller smärta i tänderna.
  • Huvudvärk som ofta visar sig vid tinningen eller pannan.

Vad finns det för behandlingsmetoder?

Tandläkaren kan rekommendera flera olika metoder för att motverka att pressar eller gnisslar tänderna.

• Övningsprogram mot tandpressning. Behandlingen fokuserar på hur du ska bryta det invanda i att pressa ihop käkarna. Det finns rörelser som du kan göra med underkäken flera gånger om dagen som gör att musklerna slappnar av och blir mer synkade. Detta hjälper främst mot tandpressning medan du är vaken.
  • Justering av bettet. Ibland kan tandpressning bero på ojämnheter i bettet som belastar käkmusklerna och lederna. Tandläkaren kommer då undersöka ditt bett och se var det finns ojämnheter som kan jämnas ut och medföra en mer jämn belastning.
  • Bettskena. En plastskena som formas unikt för patienten och ska ta emot trycket medan denne sover.

Hur fungerar en bettskena?

En bettskena är som ett tandskydd som idrottare bär. Det ser ut som en hästsko i genomskinligt plast som är formad efter dina tänder och sitter i överkäken medan du sover.

Bettskenan fungerar som en stötdämpare för tandpressning och ser även till att dina tänder inte möts när du gnisslar med tänderna. Du bör sätta på dig bettskenan en halvtimme innan du går till sömns för att underlätta att du somnar. Det är viktigt att du alltid borstar tänderna noggrant innan du sätter på dig skenan.

En bettskena används oftast under en begränsad period på några månader, men det beror helt på patientens situation. Det kan också vara så att tandpressning och tandgnissling beror på stress i livet vilket orsakar att problemen återkommer efter en period och då kan bettskenan bli aktuell igen under en period.

Är det enkelt att sköta om en bettskena?

Eftersom bettskenan är gjord av plast så är det relativt enkelt att hålla den ren. Bettskenan ska rengöras dagligen med tandborste och tandkräm. Om det uppstår kalkbelägging på bettskenan kan dessa rengöras med ättika i ett glas vatten eller med rengöringstabletter från ett apotek. Det är dessutom viktigt att hålla bettskenan fuktig när den inte används för att undvika att den torkar ut och ändrar form.

Vill du bli undersökt för tandgnissling eller tandpressning?

Kontakta oss för gratis konsultation och därefter kan vi lämna ett komplett prisförslag. Här kan du läsa mer om våra priser här. Kontakta oss på 08-101080 eller boka en tid online. Välkommen!