Tandlossning

Tandlossning – därför blir du av med dina tänder

Tandlossning orsakas av en infektion i tandfästet som leder till att tanden med tiden lossnar från käken. Infektionen uppstår ofta på grund av bristfällig rengöring av tänderna under en längre period. Tandköttet kommer reagera och försöka försvara sig mot bakterierna och då uppstår en inflammation, kallad gingivit, som senare orsakar tandlossning.

Vilka symptom är associerade med tandlossning?

Det kan vara svårt att upptäcka tandlossning då sjukdomen utvecklas väldigt långsamt. Inflammationen runt tänderna orsakar inte heller någon smärta, så det kan gå en lång tid innan tänderna börjar lossna.

En symptom som kan vara associerad med tandlossning är att det ofta blöder från tandköttet när du borstar tänderna. Personer som röker märker tyvärr inte av detta heller då blodkärlen dras ihop av rökning. Det är också bevisat att rökning gör sjukdomen värre då den sprids snabbare och läker sämre.

.

Först kommer tandläkaren att undersöka dina tänder och din mun. Denne kommer specifikt titta på hur djupa fickorna runt tänderna är och se om det uppstår någon blödning när tandköttet irriteras. Friska tandköttsfickor är sällan djupare än tre till fyra millimeter.

Tandläkaren kommer även att ta röntgenbilder för att se hur tandfästet i käkbenet mår.

Om tandlossning upptäcks kommer tandläkaren eller tandhygienisten börja med att få bort bakteriebeläggningar och tandsten på och runt tänderna. Det kan krävas flera besök för att få bort allt som orsakar inflammationen. När detta skett brukar inflammationen försvinna och tandköttet läka. Tänder som drabbats av svår inflammation kommer ha skadade tandfästen vilket blottlägger tandkronan. Det kan se ut som att tänderna är längre än innan skadan uppstod och eftersom rötterna är oskyddade kan du lättare få ilningar i tänderna.

Vissa tänder har drabbats så allvarligt att de inte går att rädda. Då kommer tandläkaren att rekommendera tandborttagning och tvingas dra ut en eller flera tänder. Om luckor uppstår i tandraden kommer tandläkaren att prata om olika behandlingsalternativ, såsom tandbrygga eller protes. Beroende på hur bra käkbenet mår efter inflammationen kan även tandimplantat vara ett alternativ.

Har du drabbats av tandlossning?

Vi på Stockholm Tandläkarcenter har lång erfarenhet av att behandla patienter med tandlossning. Beroende på komplexiteten på behandlingen kan priser variera från patient till patient. Kontakta oss för gratis konsultation och därefter kan vi lämna ett prisförslag. Läs mer om våra priser här. Kontakta oss på 08-101080 eller boka en tid online. Välkommen!